Márkaépítés

Kell-e neked online marketing ügynökség?

Biztos vagyok benne, – főleg, hogy az oldalunkon olvasod ezt a cikket – hogy ez a kérdés a Te fejedben is megfordult. Szüksége van-e a cégednek, vállalkozásodnak, webshopodnak egy egész csapatra, akik szervezik az online jelenlétedet, stratégiát alkotnak, hirdetéseket szövegeznek és adnak fel. Mikor válik hasznodra egy ügynökség? Havidíjjal, költési tervvel, mindennel. Nem lesz túl macerás? Megtaláljuk a közös hangot? Bízhatok bennük annyira, hogy lelkiismeretesen költik el a rendelkezésre álló marketing keretet? Vagy a szerződés aláírásának másnapján útjukra indítják a kampányokat, és utána akkor néznek megint rá, amikor már nem tudja a kártyámat terhelni a Facebook? Kell ez nekem?

A kérdések remekek és jogosak. Éppen ezért döntöttem úgy, hogy megszületik ez a cikk, amiben – kissé paradox módon – azt próbálom felvázolni Neked, hogy mikor nem érdemes, és mikor érdemes kiszervezned a marketinget. Persze, most mondhatod, hogy “Normális vagy?! Magad és az iparágad ellen beszélsz? Mégis épeszű ember miért tenne ilyen? Hát nem szükséged van minden egyes vállalkozóra ügyfélként, aki levegőt vesz a digitális térben?!”

Nem, nincsen. Egyrészt szükségem nincs senkire, mi hosszú távú partnereket keresünk, nem pedig alkalmi ügyfeleket. Akikkel az együttműködésünk közösen építi mindkettőnk vállalkozását. Másrészt, számomra az ideális ügyfelek azok, akik belesnek ezeknek a tulajdonságoknak a metszetébe: 1. el tudják helyezni saját rendszerükben egy külső online marketing ügynökség tevékenységét, 2. akik rendelkeznek hasonlóan holisztikus látásmóddal, mint mi magunk, és látják, hogy miért kell foglalkozni azokkal az eszközökkel, amikkel dolgozunk, ergó nem kérdőjelezik meg a munkánkat, 3. akiknek a marketing költségvetése már elbír egy ilyen plusz vállalást, 4. osztja azt a felfogást, hogy a folyamatos fejlődés a siker kulcsa.

Persze nincs azzal sem semmi gond, ha valaki nem rendelkezik ezzekkel a tulajdonságokkal. Külső szolgáltató bevonása csak egy lehetséges megoldás a sok közül. A lényeg, hogy valaki körültekintően foglalkozzon a vállalkozás online jelenlétével. Ki merem jelenteni, hogy nincs ma olyan tevékenységi forma, amely megteheti, hogy ne legyen jelen a digitális térben. Hatalmas öngól, olyan, mintha 2019-ben úgy döntenénk, hogy új TV-csatornát indítunk. Nem holnap, és nem is holnapután fognak jelentkezni az online jelenlét negatív hatásai, de biztos vagyok benne, hogy előbb-utóbb mindenkit hátrányosan fog érinteni, aki nincs hatékonyan jelen az interneten. Merthogy már jelen lenni is kevés, efelől senkinek se legyen kétsége. Egy rossz Facebook oldal annyira rossz cégér, mint egy betört kirakat.

De kanyarodjunk vissza az eredeti kérdéskörhöz. Kezdem előbb azokkal az esetekkel, amikor semmiképpen sem javaslom, hogy online marketing ügynökség rendezze a digitális jelenlétedet.

Mikor nem érdemes ügynökséggel szerződnöd?

Sok eset van, amikor nem feltétlen a legjobb választás egy ügynökség. A fentiekben felsoroltam 4 tulajdonságot, így azok mentén haladnék. Nézzük is az elsőt:

Vállalkozásod még nem elég rentábilis, hogy kitermelje egy külső szolgáltató havidíját.

Elég kézenfekvő a dolog, hiszen csak akkor érdemes egy ilyen szerződést megkötni, ha annak tudod vállalni az anyagi vonzatát. Ergo a hirdetési költségeken felül az ügynökségi havi díj kifizetése nem okoz problémát. Mi például minimum fél évre szerződünk ügyfeleinkkel, tehát szerződéskötés előtt meg kell fontolnod, hogy ezt tudod-e vállalni. Nincs azzal semmi baj, ha ez még túl nagy falat Neked, mi is vállalkozunk, kis keretből építkeztünk az elején, ismerős a szitu. A tanácsom ilyen esetben az, hogy légy türelmes, és – ami a legfontosabb – nagyon következetesen oszd be a a rendelkezésre álló marketing kereteted.

Ugyanis nálad minden forintnak megvan a helye, ezért fontos, hogy hatékonyan költsd. Ilyenkor egyébként 1-1 konzultáció, mely jóval kisebb anyagi ráfordítást igényel, okos megoldás lehet. Kapsz egy tervet, hogy mit valósíts meg, mire fókuszálj, milyen hirdetéseket készíts, és mely csatornákon. Ezt nem azért mondom, mert mi is nyújtunk ilyen szolgáltatást, hanem azért, mert tudom, hogy kezdő vállalkozóként rengeteg dologra kell figyelned. Még minden új: könyvelés, törvények, ügyfelek, kommunikáció, kötelezettségek, termékfejlesztés, stb. Plusz konstans para, hogy jó döntéseket hozol-e. Ebben a közegben nagyon nehéz még a marketingre is koncentrálni.

A tanácsom az, hogy fókuszálj csak 1-1 csatornára, tanulj, okulj, de célzottan. Ismerj ki 1-1 felületet – javaslom a Facebookot vagy Instagramot – és ott tedd hatékonnyá a kommunikációdat. Így a büdzsédet is koncentráltabban költöd, és ha meghozta az adott csatorna az eredményt, akkor hasonló módon jöhet a következő.

Egy jó tipp kezdő vállalkozóknak: van Instagram és Facebook tananyagunk tök ingyen, érdemes rá feliratkoznod, ha még most ismerkedsz az oldallal, vagy magadnak csinálod, de nem vagy maradéktalanul elégedett az eredményekkel. Igen, ezzel feliratkozol a hírlevelünkre is, de túlnyomó többségben csak a cikkeinket küldjük, telis-tele hasznos anyagokkal, és amúgy is – bármikor leiratkozhatsz.

Vállalkozásod nem alkalmas rá, hogy külső szolgáltatókkal dolgozzon együtt

Természetesen ilyen is van. Leszögezném, hogy ez egyáltalán nem egy negatív dolog, vannak olyan helyzetek, amikor nem hatékony külsős cégek alkalmazása. Tipikusan ilyen eset, amikor a vállalkozásod már akkora, hogy túl sok minden történik egyszerre, és ez egy külsős számára nem lekövethető eredményesen. Nagy raktárkészletű webshopoknál, ahol kisebb az átlagos kosárérték, vagy magas a forgási sebesség, esetleg kiszámíthatatlan kereslet mellett ez gyakran megjelenő helyzet. Ilyenkor érdemes inhouse marketingest alkalmaznod, akit házon belül tartasz, és az arcvonalban állva szervezi céged marketing tevékenységét.

Nem osztod holisztikus látásmódunkat

El kell fogadni, hogy ma az online jelenlét vállalkozásod minden része hatást gyakorol. Azt már biztosan hallottad, hogy az egyes online felületek között van szinergia: weboldalad tartalma kihat például a Facebook és Google kattintási költségekre. De itt ennél már sokkal többről van szó. Biztos lehetsz benne, hogy az Y generáció állásinterjú előtt lecsekkolja az online jelenlétedet. Egy megfelelően teszt és elemzés központú marketing pedig képes piackutatásként szolgálni, ami alapján folyamatosan optimalizálhatod termékportfóliódat célcsoportodnak. Tehát ma az online mindenre hatást gyakorol. Ezt a tényt maximum figyelmen kívül hagyhatod – de akkor kérész életű lesz együttműködésünk. Hétről hétre készítünk reportot – mi hetente reportáljuk az eredményeinket befogadható módon ügyfeleinknek, javaslatokkal. Ezt nagyon szeretik is, meg így vagyunk totál transzparensek. Nem dugdossuk eredményeinket.

Kevés demotiválóbb helyzetet tudok elképzelni, mikor a piaci visszajelzésekre épített stratégiával a kezünkben leülünk tervezni a következő időszakot, de az ügyfél 1. nem hisz ezeknek, 2. nem foglalkozik velük, 3. csupán látszatmegoldásokat alkalmaz, 4. közli, hogy ez nem a marketing hatásköre. Nos, mi akkor vagyunk sikeresek, ha ügyfeleink azok, ezért mindent megteszünk ennek érdekében. Természetesen a javaslatokat nem kötelező elfogadni, de akkor egy bizonyos ponton ki fog égni az együttműködés, és a kezdeti win-win egy lose-lose szituvá alakul, amit pedig senki sem szeret.

Javaslom, ha te is hajlamos vagy ilyen gondolatokra, vagy a Pató Pál hozzáállásra, számold meg gyorsan, hány közvetlen versenytársad van, és, ha még ez sem győzött meg, akkor olvasd át cikkemet, amiben azt boncolgatom, hogy miért kevés csak árakciókra vállalkozást alapozni.

Nem érzed az igényt a folyamatos fejlődésre

Vannak tipikus iparágak, most nagyon szalad a szekér. Elég az építőipart megnézni, ami épp újabb aranykorát éli. Még tavaly év végén egy jó barátommal beszélgettem, aki a szóban forgó iparágban tevékeny, és kérdeztem tőle, hogy hogyan szerzik a munkákat. Kiváncsi voltam, hogy mi telíti be a naptárat. Erre mondta, hogy ajánlásból élnek gyakorlatilag. Nyilván a szájról szájra – WOM – a legerősebb eszköze a marketingnek, de odáig el is kell jutni, és csak erre hagyatkozni…hát, maradjunk annyiban, hogy én nem ebben hiszek. Ő úgy gondolkodott, hogy annyi munkájuk van, hogy felesleges fejleszteni és egyáltalán áldozni az online jelenlétre. Nos, ezt én értem, és ha holnap vége lenne a világnak, még bizonyos pontokon igazat is adnék neki.

De a vállalkozás – és ezen belül a marketing különösen – nem sprint, hanem maraton. Borzasztó szerencsés helyzetben vagy, ha nem kell aggódnod, hogy fél év múlva is lesz-e megrendelésed, hiszen akkor foglalkozhatsz azzal, hogy 1 év múlva is legyen. Vagy fókuszálhatsz – maradva az építőiparnál – a hamarosan házakat építő Y generációra, akik már részben az online világban szocializálódtunk, ezért az hatással van döntéseinkre. Építs márkát, hirdess, hogy 3-5 év múlva is abból élhess, amiből most.

Nos, felteszem, ha eddig nem X-elted ki az oldalt, elküldve melegebb éghajlatra engem, mint tudálékos okostojást, akkor osztod a véleményemet. A fentiekből következik, hogy ha a 4 dolog igaz rád, akkor bizony érdemes megfontolnod a marketing kiszervezését egy online ügynökségnek. Hogy miért?

Mert ha te is kellő rálátással vizsgálódsz – márpedig nem léptél ki, úgyhogy ezt megelőlegezem Neked – akkor belátod, hogy nem vagy képes vállalkozásod irányítása mellett még a marketinget is teljes körűen átlátni, és jól csinálni. Rengetegen ígérnek gyorstalpalót a neten, de el kell keserítselek, az online marketing sem egy olyan szakma, amit gyorstalpavól el tudsz sajátítani. Eltanulhatod tetemes idő alatt minden csínját-bínját, áldozhatod tesztelésekre a marketing keretedet, de addig ki fog foglalkozni azokkal a dolgokkal, amikkel Neked, mint cégvezetőnek kellene? Nalátod.

Azonban nagyon nem mindegy, hogy melyik ügynökségnek a kezébe helyezed vállalkozásod online marketing tevékenységét. Hoznék pár kritériumot – természetesen a teljesség igénye nélkül – amiket érdemes megvizsgálnod választás közben:

  1. Ne higyj az egyszemélyes marketing mágusoknak. Az ő napjuk is 24 órából áll, és nincs olyan ember a földön, aki épp oly hatékonyan épít impozáns böngészési élményt, ír tekintetmágnes Facebook posztokat, és mindemellett üzemeltet egy 4-5 csatornát összehangoló értékesítési tölcsért. Ez lehetetlen, vagy ha mégis lehetséges, akkor az illető 3 hónap alatt kiég. És a marketing még mindig maraton, nem sprint. Gondold el, a rentábilis élethez kell legalább 3-4 partner. Ha mindenkinek csak a 4 alapcsatornát üzemeltet az emberünk: fizetett és organikus közösségi média, google ads és hírlevelek, akkor is 12-16 platformot kell figyelnie. Ilyenre megbízhatóan senki sem képes. Higyj nekem. Nem véletlenül nem ketten dolgozunk, hanem 10-en az ügyfeleink online jelenlétén. Persze teljesen más kérdés, ha valaki tanácsad, de nem kivitelez, de akkor is keresned kell kivitelezőt, vagy megoldani házon belül.
  2. Ragaszkodj a transzparenciához. Az ügynökség igazi ereje a stratégia alkotáson kívül abban van, hogy hatékonyabban hirdet, mint Te magad. Olcsóbban hoz vevőket ugyanabból az összegből. De azt ne felejtsd el, hogy a Te vállalkozásod pénzét költi. Attól, hogy nem feltétlen a Te asztalod a marketing, még a Te pénzed, jogod van tudni, mire költik. Jogosan várhatod, hogy bármikor prezentálják, mire, mennyi pénzt költöttek. Javaslom, hogy úgy szerződj, hogy ketté választod a havidíjat és hirdetésre fordított összeget, mert így elszámoltatható minden. És még 1 fontos dolog: a szerződésben legyen kikötve, hogy a kimutathatóan hibásan elköltött összeget térítsék meg neked.
  3. Ne adj át jelszavakat, bejelentkezési adatokat, bankkártyát. Minden platform – kivéve sajnos az instagram – ahol lehetőség van hirdetni, biztosít az online marketing ügynökség számára olyan eszközöket, ahol rendszerezni tudják ügyfeleiket, hozzáféréseket kérhetnek és oszthatnak ki. Elég amatőr nem ilyen rendszereket használni, ezért ezt is mindenképpen kísérd figyelemmel. Ne feledd, ha nem te vagy az admin/tulajdonos valamely rendszernél, az olyan, mintha lenne egy házad, de nem nálad lenne a kulcs: bármikor kipakolhatnak belőle. Mindig abból indulj ki, hogy egy esetleges szerződésbontáskor mennyire macerás visszaszerezni a belépési adatokat és hozzáféréseket. Kíméld meg magad ettől, és minden a Te kezedben legyen. Rengeteg ügyfelünk fiókátvételénél probléma ez, hogy minden az előző fejlesztőnél/marketingesnél van, aki viszont nem hajlandó csak úgy odaadni ezeket az adatokat, éppen ezért mi mindenkivel beregisztráltatunk az egyes felületekre mindent.
  4. A versenytársad ügyfél-e már? Ezt is érdemes mérlegelni, hiszen elég furcsa állapotot eredményez, ha mindkettőtök online jelenlétét ugyanaz a cég valósítja meg. Ráadásul a korábban már tárgyalt holisztikus okok miatt akaratlanul is belelát mindkét fél üzleti titkaiba -nekünk ezért van titoktartási záradékunk és iparági kizárólagosságunk – és nem lenne túl etikus 2 lovat ülni ugyanazzal a fenékkel. Javaslom, hogy Te is csak ezek fennállása esetében szerződj.

Milyen költségekkel számolj?

Újabb sarkalatos kérdés. Mi a teljes transzparenciában hiszünk, éppen ezért áraink is nyilvánosak. Nem ügyfeleink pénztárcája határozza meg a havi díjunkat, hanem a szerződésben meghatározott munka mennyisége.

De nézzük, milyen költségek jelentkezhetnek. Ott van ugyebár az ügynökségi havi díj, illetve a hirdetésre fordított összeg. Ennek a mértéke állandó témája első találkozóinknak, de elég nehéz rá válaszolni. Nem azért, mert titok, hanem azért, mert mindig attól függ, hogy mi az üzleti cél, mennyire népes a célcsoport, illetve hány féle terméket/szolgáltatást kínál az adott márka. Ezek függvényében a 20.000ft-tól akár több millióig is terjedhet a havi marketing költség. De valójában nem is ez a legfontosabb mutatószám. Lefogadom, Te is úgy vagy vele, hogy ha nyereséget termel, akkor hajlandó vagy bármennyit elkölteni hirdetésre. És pontosan ez a kulcs. A megtérülés. Mindig a nyereséghez kell viszonyítani az elhirdetett összeget.

Aztán, milyen extra költségek jöhetnek még szóba? Jó eséllyel semmi, hiszen egy normáis világban minden költségről tájékoztatnak előre, mert a döntés a tiéd, hogy bevállalod-e. De amire jó, ha készülsz: a weboldaladra – hacsak időszakosan is – de költened kell. Ott realizálódik a bevételed. Aztán szükséged van jó képekre is a kommunikációhoz. Ezt dönthetsz úgy, hogy Te készíted, de hasonló a kérdés, mint a teljes marketing kiszervezésénél. Jelentkezhetnek még továbbá fordítási költségek, és – bár a marketing büdzsé része kéne, hogy legyen – ilyen bizony az influencer marketingre fordított keret is.

Ezért fogsz utálni minket.

Bizony, erről is beszélni kell. A tanácsadói munka nem egyszerű, ha lelkiismeretesen csinálod. Kicsit minden ügyfelünk vállalkozását a magunkénak érezzük – ezért is válogatjuk meg, végül kikkel dolgozunk együtt. Erre a tulajdonosi szenvedélyre szükség van, hogy extra lendületet hozzon a munkába.

Ennek kötelező kelléke, hogy kendőzetlenül megmondjuk, ha valami nem jó. Ezt senki sem szereti hallani, mert dolgozni kell vele, és az is előfordul, hogy költeni kell rá. Ráadásul véleményütközés is előfordulhat. Tudom én is, milyen az, amikor erőteljesen ragaszkodsz valamihez, és kiderül róla, hogy a piac nem osztja a lelkesedésedet. Ilyenkor a legkönnyebb a futáron levezetni a feszkót. Ez ilyen. De ez jó hír is egyben, hiszen tőlünk nem fogsz hallani olyan állításokat, ami a pozinkat javítaná, de a cégednek káros. Nem neked, veled dolgozunk. Ezt fontos megértened. Ugyanaz a célunk, hogy hatékonyabb legyen az online jelenléted, ezáltal rentábilisebb vállalkozásod, és stresszmentesebb az életed.

És van még egy rossz hírem: ha van fejlesztési javaslatunk, de nem fogadod el, akkor is ott fog kattogni a fejedben a gondolat, hogy “mi van, ha igazuk van?”. De ez ilyen, cserébe akkor is ott vagyunk melletted, amikor más már elpártolt volna. Hidd el, csak akkor dolgozunk együtt, ha hiszünk vállalkozásodban, ha az nem egy sokadig résztvevője az amúgy is népes iparágnak. Ha képes vagy fejlődni, változni, ezáltal kitűnni, akkor hatékony lesz együttműködésünk.

Mit kell tenned ahhoz, hogy a munka hatékony legyen?

Attól, hogy egy online marketing ügynökség ügyfele leszel, aki átvállal minden ezzel kapcsolatos feladatot, még nem jelenti azt, hogy akkor innentől kezdve neked nem kell vele törődnöd. Sőt, az a jó, hogy mivel a feladatok oroszlánrésze rájuk hárul, így sokkal könnyedebben tudsz ötletelni. Felszabadultabbak a gondolataid. Így az új ötleteiddel mindig elláthatod őket. Aztán, az is hasznos, ha bevatod őket minél jobban az üzleti folyamatokba, hogy értsék, hogyan termelsz bevételt, mert akkor mellé tudnak tenni támogató eszközöket. Esetleg észlelik, hogy hol veszítesz pénzt.

Kell továbbá legalább havonta egyeztetni az új ajánlatokról, és bizony, a kampánynaptárat is nézegetned kell. Szóval van dolgod ekkor is, csak az a jó, hogy stressz nélkül tudsz a dolgokkal foglalkozni.

És nagyon kell a visszajelzés, amiket csak Te kapsz. Bár online minden mérhető, egy fizikai bolt esetén végül úgyis az a mérvadó, hogy hányan mentek be az üzletbe. Ezeket a visszajelzéseket beépítve az online jelenlétbe a munka még eredményesebb lehet. És kellenek a megérzéseid is, hiszen a Te vállalkozásodról van szó, de kellően nyitottnak kell lenned arra is, hogy a piac esetleg nem igazolja vissza a megérzést. Semmi gond, megrázod magad, és mész tovább, és örülsz, hogy a folyamatos tesztelésnek és mérésnek köszönhetően nem futottál bele egy fatális hibába a saját megérzésed mentén.

Hiszen, ne feledd: az online marketing maraton, nem sprint.

Hasonló bejegyzések